آیین چهارشنبه سوری
Friday, 18/03/2022, 0:59
جشن چهارشنبه سوری در اصل جشن سوری نام داشت و اصطلاح چهارشنبه احتمالاً بعد از اسلام به آن افزوده شده است.
چون پیش از اسلام، واژەهای شنبه و یکشنبه در میان زرتشتیان رواج نداشت و برای روزهای هفته از نام ایزدان استفاده می کردند. مثل هرمزد روز، بهمن روز و ...
شاید هم عدد چهار در چهارشنبه نماد چهار_فصل سال باشد، که در این روز به پایان می رسد.
به هر جهت، جشن سوری عبارت بوده از روشن کردن آتش برای گرم کردن هوا و زود رسیدن بهار و نوروز که نزد مردمان فلات ایران، آتش مظهر پاکی و پاک کنندگی و از میان برندەی آلودگی ها بوده و آتش را مقدس می دانستند.
آتش افروزیِ جشن سوری در واقع جشنی بسیار کهن است.
از نظر نجومی در آغاز نوروز، خورشید از (برج حوت = برج ماهی) به (برج حمل= برج بره) می آید. یعنی به زمین بسیار نزدیک می شود.
مردم در شب چهارشنبه سوری، آتش می افروختند تا زردی و سستی و رخوت زمستانی از تن، دور شود و سرخی و گرمی آتش به انسان برسد.
چهارشنبهسوری که با نامهای جشن چهارشنبه پایان سال و شب چهارشنبه سرخ و چهارشنبه کوڵه نیز شناخته شده، یکی از جشنهای ایرانی است که در شب واپسین چهارشنبه سال از غروب سهشنبه برگزار میشود و اولین جشن از مجموعه جشنها و مناسبتهای نوروزی است.
واژه چهارشنبهسوری از دو واژه چهارشنبه — نام یکی از روزهای هفته — و سور به معنای جشن و شادی ساخته شده است. برابر آیین باستان، در این روز آتش بزرگی برافروخته میشود که تا صبح زود و برآمدن خورشید، روشن نگه داشته میشد. این آتش معمولاً در بعدازظهر زمانی که مردم آتش روشن میکنند و از روی آن میپرند، آغاز میشود و در زمان پریدن میخوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من».
این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاکسازی است که واژه سوری به معنی سرخ به آن اشاره دارد. به بیان دیگر مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به آنها بدهد.
چهارشنبهسوری جشنی نیست که وابسته بهدین یا قومیت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد.
یکی از جشنهای آتش که در ایران باستان برای پیش درآمد یا پیشواز نوروز برگزار میشده و آمیزهای از چند آیین گوناگون است، جشن سوری بوده است.
در تاریخ بخارا آمدهاست: «چون امیر سدید منصوربن نوح به مُلک نشست، هنوز سال تمام نشده بود که در شب سوری چنانکه عادت قدیم است آتشی عظیم افروختند.» این آتش را در شب سوری که همزمان با روزهای «بهیژک» یا «پنچه دزدیده» بود برای گریزاندن سرما و فراخوانی گرما، آنهم بیشتر بر روی بام ها میافروختند که هم شگون داشته و هم بهباور پیشینیان، تنوره آتش و دود بر بامها، فروهر درگذشتگان را به خانههای خود رهنمون میکرده است.
بهدیگر سخن این آتشافروزی بر بام خانهها، آخرین گام از آیینهای «گاهنبار پنجه» یا ده روز پایان سال است. این ده روز را ده روز فروردیان یا فروردیگان میگویند که در برگیرنده پنجه کوچک "پنج روز نخست -اشتاد روز تا اناران- از ماه اسفند در گاهشماری زرتشتی، برابر با بیست و پنجم اسفند ماه بنا به گاهشمار رسمی کشور و پنجه بزرگ پنجه دزدیه، پنج روز پایان سال است.
▫️چند روز پیش از نوروز مردمانی بهنام آتشافروزان که پیامآور این جشن اهورایی بودند بهشهرها و روستاها میرفتند تا مردم را برای این آیین آماده کنند.
آتشافروزان، زنان و مردانی هنرمند بودند که با برگزاری نمایشهای خیابانی، دست افشانیها، سرودها و آوازهای شورانگیز بهسرگرم کردن و خشنود ساختن مردمان میپرداختند؛ آنها از هفت روز پیش از نوروز تا دو هفته پس از نوروز با پدید آمدن تاریکی شامگاه، در تمامی جای های شهر و ده، آتش میافروختند و آن را تا برآمدن خورشید روشن نگاه میداشتند. این آتش، نماد و نشانه نیروی مهر و نور و دوستی بود. هدف آتشافروزان برگرداندن نیروی فزاینده و نیک به مردمان برای چیره شدن بر غم و افسردگی بود.
نووسەرەکان خۆیان بەرپرسیارێتی وتارەکانی خۆیان هەڵدەگرن، نەک کوردستانپۆست